Ελλάδα: Δεύτερη σε ανεργία, προτελευταία σε εισοδήματα μεταξύ των 20 της Ευρωζώνης
Δεύτερο υψηλότερο στην ΕΕ παρέμεινε το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, αν και υποχώρησε στο 10%, από 12,1% τον Σεπτέμβριο του 2022 και 10,6% τον Αύγουστο του 2023. Οι άνεργοι ανήλθαν σε 467.804 άτομα, σημειώνοντας μείωση κατά 104.240 άτομα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2022 (18,2%) και κατά 24.549 άτομα σε σχέση με τον Αύγουστο 2023 (5%). Πλην όμως οι απασχολούμενοι αυξήθηκαν σε 12μηνη βάση μόλις κατά 70.724 άτομα, δηλαδή ένας στους τρεις απογοητεύτηκε και εγκατέλειψε την προσπάθεια αναζήτησης εργασίας.
Στις γυναίκες το ποσοστό ανεργίας ανήλθε σε 12,4% από 15,5% τον Σεπτέμβριο πέρυσι και στους άνδρες σε 8% από 9,4%. Κατά μεγάλες ομάδες ηλικιών, στις ηλικίες 15- 24 ετών το ποσοστό ανεργίας διαμορφώθηκε σε 19,4% από 32,4% και στην ομάδα 25- 74 ετών σε 9,4% από 10,9% τον Σεπτέμβριο 2022.
Στο σύνολο της ΕΕ η ανεργία διαμορφώθηκε στο 6% και στα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης στο 6,5%. Το υψηλότερο ποσοστό καταγράφηκε στην Ισπανία (12%) και το τρίτο υψηλότερο στη Σουηδία (7,8%). Στη Γερμανία η ανεργία παρέμεινε στο 3%, στη Γαλλία στο 7,3% και στην Ιταλία ενισχύθηκε οριακά, στο 7,4%.
Στη δεύτερη χειρότερη θέση της Ευρωζώνης βρέθηκε το 2022 η Ελλάδα και ως προς το διαθέσιμο εισόδημα (10.841 μονάδες αγοραστικής δύναμης), ξεπερνώντας μόνο τη Σλοβακία (9.826 μονάδες). Κατά μέσο όρο στην ΕΕ το διαθέσιμο εισόδημα το 2022 ήταν 18.706 μονάδες, με το Λουξεμβούργο (33.214) και την Ολλανδία (27.090) να βρίσκονται στην κορυφή και τη Βουλγαρία (9.671) στο τέλος της σχετικής κατάταξης.
Η υψηλότερη ανεργία και οι χαμηλότερες αμοιβές σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη χαρακτηρίζουν την ελληνική αγορά εργασίας σταθερά τις τελευταίες δεκαετίες, με την κατάσταση σταδιακά να επιδεινώνεται, καθώς πλέον υπολείπεται κρατών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης, που παλιότερα ξεπερνούσε. Με στόχο τη μεγαλύτερη κατανόηση των κινήτρων των διαφορετικών πτυχών της αγοράς εργασίας, η Βενετία Κουσία δημιούργησε ένα γλωσσάρι όρων. Ρίχνοντας φως στις έννοιες που περιέχονται στις λέξεις και τις κάνουν να έχουν τη χροιά που έχουν, το βιβλίο «Γλωσσάρι για την αγορά εργασίας. Οι λέξεις πίσω από τον διάλογο» φιλοδοξεί να συμβάλλει στην καλύτερη επικοινωνία μεταξύ όσων συμμετέχουν στην αγορά εργασίας και τελικά στη βελτίωση των μεγεθών της.