Ελλάδα και οδικό δίκτυο – μια παλιά ιστορία

Πρόοδο άνω του 30% διαπίστωσε στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου ο Χρήστος Σταϊκούρας, μετά από επίσκεψη στις εγκαταστάσεις του αυτοκινητόδρομου της «Ολυμπίας Οδού», στο Ρίο και εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι ο δρόμος θα δοθεί στην κυκλοφορία το 2025. «Η συνολική πρόοδος ενός εμβληματικού οδικού έργου, μήκους περίπου 75 χιλιομέτρων, έχει ξεπεράσει πλέον το 30%, ενώ εκτιμούμε ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης θα διαμορφωθεί στο 50% τον Ιούνιο του 2024 και θα υπερβεί το 75% μέχρι το τέλος του έτους, με την ολοκλήρωση του έργου να επιτυγχάνεται, όπως έχουμε δεσμευτεί, μέσα στο 2025» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Η Άκτωρ, θυγατρική του Ομίλου Intrakat, επιταχύνει τις εργασίες κατασκευής του τμήματος Καραίικα – Γαστούνη, με στόχο να παραδοθεί τον Μάρτιο του 2025 και να ενταχθεί στην Ολυμπία Οδό.

Το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται επίσης να παραδοθεί ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία και τους επόμενους μήνες να ολοκληρωθεί σημαντικό τμήμα τμήματος του Ε65. Το βόρειο τμήμα, που ξεκινά από την Εγνατία, θα ενωθεί στον ανισόπεδο κόμβο Τρικάλων με το μεσαίο τμήμα, προς την Ξυνιάδα, που βρίσκεται σε λειτουργία από το Δεκέμβριο του 2017. Αυτά τα περίπου 80 χλμ. σύγχρονου, ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, έχουν ήδη δώσει μια νέα μορφή στα ταξίδια από Αθήνα προς Τρίκαλα, Καρδίτσα, Καλαμπάκα και προς όλους τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της Δυτικής και Κεντρικής Θεσσαλίας. Βασική βελτίωση για όλους τους οδηγούς, είναι ότι πλέον παρακάμπτονται οι γνωστές για την επικινδυνότητά τους στροφές στον Δομοκό, ενώ η διάρκεια του ταξιδιού προς Τρίκαλα και Καρδίτσα, έχει μειωθεί περισσότερο από 30 λεπτά.

Με μεγάλες καθυστερήσεις (ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου προκηρύχθηκε το 2001, επί υπουργίας Λαλιώτη) και συχνά υπερβολικό κόστος, ένα δίκτυο σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων επιτέλους δείχνει να ολοκληρώνεται. Προφανή είναι τα οφέλη για τις μεταφορές, ενισχύοντας τις δυνατότητες ανάδειξης της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο – αν και σε αυτή την κατεύθυνση υπάρχει η μεγάλη ‘πληγή’ του σιδηροδρομικού δικτύου. Η ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση της περιφέρειας με τα μεγάλα αστικά κέντρα βοηθά τον τουρισμό. Κυρίως, όμως, βοηθά τη ζωή των ανθρώπων που ζουν στην περιφέρεια.

Η ιστορία της ανάπτυξης του οδικού δικτύου στην Ελλάδα και του τρόπου που επηρέασε την οικονομία αλλά και διαμορφώθηκε από εκείνη, παρουσιάζεται ανάγλυφα στο βιβλίο «Η ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα», της ιστορικού Ευφροσύνη Ρούπα και του οικονομολόγου Ευάγγελου Χεκίμογλου. Πέρα από την ανάπτυξη της υποδομή για το αυτοκίνητο, το βιβλίο διερευνά και την ανάπτυξη του κλάδου εμπορίας του. Αξιοποιώντας και πλούσιο φωτογραφικό υλικό, οι συγγραφείς αφηγούνται την «περιπέτεια» που έζησαν οι έμποροι, οι κατασκευαστές και οι χρήστες του αυτοκινήτου στην Ελλάδα μέχρι το 1986, ανατρέχοντας σε ολόκληρη τη σύγχρονη ιστορία μέσα από την οπτική αυτού του κλάδου και την πορεία των κυριότερων επιχειρήσεων.