Το κατάστημα του Νικόλαου Θεοχαράκη στην οδό Ρετσίνα 43 στον Πειραιά, το 1932. Στα αριστερά ο Νικόλαος Θεοχαράκης

Η 100ετής ιστορία της Θεοχαράκης

Τα 100 της χρόνια γιόρτασε η Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε., μια εταιρεία που έχει συνδέσει το όνομά της στην ελληνική αγορά με το αυτοκίνητο και συγκεκριμένα το ιαπωνικό αυτοκίνητο. Χρειάστηκαν σχεδόν τέσσερις δεκαετίες για να κερδίσει την εμπιστοσύνη των Ιαπώνων αλλά τελικά κατάφερε να γίνει ο ‘άνθρωπός τους στην Ελλάδα’: Πρώτα (1957) της εταιρείας ελαστικών Yokohama και λίγο αργότερα (1961) της τότε Datsun και αργότερα Nissan.

Στις 15 Φεβρουαρίου του 1962, ο παρατηριούχος καυσίμων Α. Φραντζεσκάκης θα αγοράσει το πρώτο Datsun στην Ελλάδα, ένα Bluebird 410 1.200 κυβικών. Από εκείνη τη μέρα και μετά, τα Datsun/Nissan, θα άρχιζαν εκθετικά να πουλάνε σαν… φρεσκοψημμένο ψωμάκι. Συνολικά η εταιρεία έχει πουλήσει μέχρι σήμερα στην ελληνική αγορά 640.000 αυτοκίνητα.

Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’70 θα ξεκινήσει το μεγάλο ‘άλμα’, από την εμπορεία προς την παραγωγή. Ιδρύεται η ΤΕΟΚΑΡ και οι Ιάπωνες πείθονται να κατασκευαστεί εργοστάσιο συναρμολόγησης της Nissan στο Βόλο. Τον Φεβρουάριο του 1980 βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής το πρώτο “ελληνικό” αυτοκίνητο, ένα Datsun Pickup 1500 ενός τόνου. Ακολούθησε σύντομα η παραγωγή του Datsun Cherry σε εκδόσεις 1,0 και 1,2 λίτρων, τα Nissan Sunny και το 100ΝΧ το 1991.

Την πρώτη χρονιά λειτουργίας του εργοστασίου συναρμολογήθηκαν 4.685 αυτοκίνητα, η παραγωγή τα επόμενα χρόνια διπλασιάστηκε και συνολικά συναρμολογήθηκαν 170.000 αυτοκίνητα. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, το πρόγραμμα της απόσυρσης έρχεται να ανατρέψει την πορεία: Η κυβερνητική απόφαση αιφνιδιάζει, η παραγωγή δεν επαρκεί να καλύψει τη ζήτηση κι όταν τελικά αυξάνεται το μέτρο αποσύρεται. Ακολουθεί η μεταβολή των κλιμακίων του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης για τα αυτοκίνητα, που στρέφει τους αγοραστές σε οχήματα μικρότερου ή μεγαλύτερου κυβισμού.

Σύμφωνα με την εταιρεία, πάντως, οι Ιάπωνες δεν είχαν απογοητευτεί και συζητήσουν την εξέλιξη του εργοστασίου συναρμολόγησης σε σημαντικό κόμβο παραγωγής του δικτύου της Nissan. Η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να ολιγώρησε, δίνοντας την ευκαιρία στην κυβέρνηση Θάτσερ να «αρπάξει» τους επενδυτές και να δημιουργήσει το εργοστάσιο στο Σάντερλαντ, το οποίο σήμερα είναι ένα από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Τον Απρίλιο του 1995, η ΤΕΟΚΑΡ διέκοψε την παραγωγή της. Σήμερα έχει μετατραπεί σε ένα από τα φωτοβολταϊκά πάρκα του ομίλου, συμβολίζοντας τη μετεξέλιξή του.

Έχοντας στραφεί εδώ και δεκαετίες στην παραγωγή ενέργειας, σήμερα παράγει ήδη 9.000.000 KWh σε ετήσια βάση. Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας, στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, καλύπτονται ήδη πλήρως από την αυτοπαραγωγή, ενώ το προσεχές διάστημα αναμένεται να αυξηθεί στο 100%, από 50% σήμερα, η κάλυψη των αναγκών στις εγκαταστάσεις του Ασπροπύργου.

Η ιστορία της Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε. περιγράφεται στις σελίδες του βιβλίου Η ιστορία του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, της ιστορικού Ευφροσύνης Ρούπα και του οικονομολόγου Ευάγγελου Χεκίμογλου. Μαζί της και οι ιστορίες όλων των άλλων επιχειρήσεων του κλάδου του αυτοκινήτου στην Ελλάδα, από τα τέλη του 19ου αιώνα. Αξιοποιώντας πλούσιο φωτογραφικό υλικό, οι συγγραφείς αφηγούνται την «περιπέτεια» που έζησαν έμποροι, κατασκευαστές και χρήστες του αυτοκινήτου στην Ελλάδα.