Καθολική και καθημερινή η χρήση του διαδικτύου για το 85%

Το 2002 το 15% του πληθυσμού είχε πρόσβαση στο διαδίκτυο – σήμερα το 15% είναι αυτό που δεν έχει. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η ΕΛΣΤΑΤ, το 85% του πληθυσμού ηλικίας 16- 74 ετών έκανε χρήση του διαδικτύου το α’ τρίμηνο του 2023, καταγράφοντας αύξηση 2,2% σε σύγκριση με το 2022. Το 94,1% όσων δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, κάνουν καθημερινή ή σχεδόν καθημερινή χρήση.

Η συντριπτική πλειοψηφία 89,2% δηλώνει ότι διαβάζει ειδήσεις σε ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά και παρόμοιο ποσοστό (89,1%) αναζητά πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες. Οι ταχύτερα ‘ανερχόμενες’ δραστηριότητες είναι η πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook Marketplace ή εξειδικευμένες σελίδες, όπως το e-Bay (αύξηση 14,9%) και η αποστολή γνώμης για θέματα κοινωνικά ή πολιτικά (10,9%). Αντίθετα υποχωρούν η συμμετοχή σε διαβουλεύσεις ή ψηφοφορίες για κοινωνικά ή πολιτικά θέματα (29,5%) και η αναζήτηση πληροφοριών υγείας (15,9%).

Δύο στους τρεις έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, ενώ το 61,8% έλαβε στον προσωπικό λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, αποτέλεσμα πανελλαδικών εξετάσεων κ.ά.) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής.

Περισσότεροι από τους μισούς (55,3%) δηλώνουν ότι πραγματοποιούν ηλεκτρονικές συναλλαγές, ποσοστό διπλάσιο του αντίστοιχου προ δεκαετίας. Εξ’ αυτών, το 73,6% αγόρασε είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων αθλητικών ενδυμάτων), είδη υπόδησης και αξεσουάρ (τσάντες, κοσμήματα κ.ά.), το 44,1% φαγητό που διανέμεται (delivery), το 27,3% αθλητικά είδη πέραν των ειδών ένδυσης, το 27,2% ηλεκτρονικές συσκευές, το 25,3% καλλυντικά και το 19% τρόφιμα ή ποτά από σούπερ μάρκετ.

Από τα προϊόντα που αγοράζονται σε ψηφιακή μορφή συνηθέστερη αγορά είναι ταινίες ή σειρές (26,3%) και ακολουθούν μουσική (13,1%), λογισμικό (8,4%) και παιχνίδια (6%). Μεταξύ των υπηρεσιών δημοφιλέστερες είναι οι συνδρομές διαδικτύου ή  κινητής τηλεφωνίας (37,3%), τα εισιτήρια για πολιτιστικά γεγονότα ή αναψυχή (32,3%), οι συνδρομές σε υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (22%) και τα εισιτήρια για αθλητικά γεγονότα (11,8%).

Στην πλευρά των επιχειρήσεων τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφουν σχεδόν καθολική διάδοση του διαδικτύου, με το 98,6% των επιχειρήσεων με περισσότερους από 10 εργαζομένους  να το χρησιμοποιεί για επαγγελματικούς σκοπούς.

Τους μετασχηματισμούς που φέρνει στη διάρθρωση των επιχειρήσεων η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρουσιάζει η Βάλια Αρανίτου στο βιβλίο της «Retailing». Αφού προχωρά σε θεωρητική επισκόπηση, στη συνέχεια παραθέτει πραγματολογικά δεδομένα και στοιχεία. Υπογραμμίζοντας δε την αέναη διαλεκτική σχέση μεταξύ της μικρής, μεσαίας και μεγάλης εμπορικής επιχείρησης, επιχειρεί να σκιαγραφήσει την εικόνα του κλάδου στο μέλλον.