Με μικρή κάμψη ξεκίνησε η χρονιά στον τουρισμό

Με μικρή κάμψη (-1,3%) στις αφίξεις και διανυκτερεύσεις επισκεπτών σε ξενοδοχεία, κάμπινγκ και ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξεκίνησε το 2024. Τον Ιανουάριο οι αφίξεις και διανυκτερεύσεις ημεδαπών σε ξενοδοχεία ήταν 2,2% λιγότερες από τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Αντιθέτως εκείνες των αλλοδαπών παρέμειναν ουσιαστικά αμετάβλητες. Καθώς όμως τους χειμερινούς μήνες οι Έλληνες επισκέπτες είναι διπλάσιοι των αλλοδαπών, αθροιστικά προέκυψε μείωση 1,5% στις αφίξεις και 1,3% στις διανυκτερεύσεις.

Η εικόνα ήταν ελαφρώς διαφορετική στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, όπου οι αφίξεις αυξήθηκαν 0,7% (στους αλλοδαπούς 1,5% και στους Έλληνες 0,5%). Και σε αυτή την κατηγορία, πάντως καταγράφηκε μείωση των διανυκτερεύσεων – ειδικά μεταξύ των Ελλήνων (-1,9%). Φαίνεται ότι η αύξηση των τιμών επηρέασε την αγοραστική δύναμη αλλά όχι και τη διάθεση των επισκεπτών, που πραγματοποίησαν τα ταξίδια, προσαρμόζοντας τη διάρκεια στις αυξημένες τιμές.

Η επίδοση των ενοικιαζόμενων ήταν καλύτερη εκείνης των ξενοδοχείων, πλην όμως ο Ιανουάριος είναι ένας ‘κρύος’ μήνας για τον ελληνικό τουρισμό. Τον (εορταστικό) Δεκέμβριο η διαφορά ήταν εντυπωσιακά μεγαλύτερη: Οι αφίξεις Ελλήνων σε ξενοδοχεία αυξήθηκαν με ικανοποιητικό ρυθμό (6,7%), ενώ των αλλοδαπών έμειναν ουσιαστικά αμετάβλητες, με αποτέλεσμα η συνολική αύξηση να είναι 4,6%. Στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, όμως, οι αφίξεις των αλλοδαπών αυξήθηκαν 21,1% και των ημεδαπών 26,2%, αθροίζοντας μια συνολική αύξηση 25,2%. Ο κλάδος συνεχίζει, βέβαια, να έχει το ένα δέκατο των επισκεπτών, σε σχέση με τα ξενοδοχεία. Είναι ξεκάθαρη, όμως, η δυναμική του.

Τα τελευταία χρόνια, η ανάπτυξη των ψηφιακών εφαρμογών ανεύρεσης καταλύματος για σύντομη διάρκεια, αλλάζει τον τρόπο που οι άνθρωποι ταξιδεύουν. Από την άλλη πλευρά, η γιγάντωση κάποιων τουριστικών γραφείων σε κολοσσούς, που διακινούν εκατομμύρια τουριστών ανά την Ευρώπη και την υφήλιο, ευνοεί τη δημιουργία μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, μαζικού τουρισμού.

Οι μεταβολές στην τεχνολογία, τα εισοδήματα, την κυρίαρχη κουλτούρα ή ακόμα και τις γεωπολιτικές ισορροπίες, επηρεάζουν πάντα τις επιλογές και άρα τις τάσεις στον κλάδο του τουρισμού. Η ανάπτυξή του ακολουθεί την πορεία των δυτικών κοινωνιών, από την εποχή της πρώτης βιομηχανικής επανάστασης, της άνθησης των εθνικών κρατών και της αστικοποίησης, μέχρι τις μέρες μας.

Στο βιβλίο της Ψηφίδες ιστορίας του ελληνικού τουρισμού, η Μαργαρίτα Δρίτσα παρουσιάζει τη διαδρομή του κλάδου στην Ελλάδα, από την αυγή της σύγχρονης εποχής μέχρι και τον 20ό αιώνα. Το βιβλίο έρχεται να καλύψει το κενό στη γνώση για τον τουρισμό/περιηγητισμό στην Ελλάδα από τον 18ο αι. και ύστερα, εντάσσοντας τις εξελίξεις στην ευρύτερη ευρωπαϊκή ιστορία και πραγματικότητα. Θέματα όπως η δημόσια παρέμβαση σε περιόδους πολιτικής και/ή οικονομικής κρίσης, η γυναικεία επιχειρηματικότητα, η ιδιωτική πρωτοβουλία, ο ρόλος του Ελληνισμού της Διασποράς στον εκσυγχρονισμό δομών και νοοτροπιών, η μάχη της καινοτομίας, η παγκοσμιοποίηση αλλά και η ανθεκτικότητα των οικογενειακών επι­χειρήσεων, οι προκλήσεις του μέλλοντος και η αντιμετώπισή τους με ρεαλιστικές προτάσεις είναι μερικές από τις πολλές ψηφίδες που συγκροτούν το γοητευτικό ταξίδι στην ιστορία του τουρισμού.