Νομοσχέδιο φέρνει μεγάλες αλλαγές σε ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ κι άλλες ΔΕΚΟ

Με νομοσχέδιο που αναμένεται να παρουσιαστεί πριν τις Ευρωεκλογές επιχειρεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να αλλάξει το καθεστώς λειτουργείας των μικρότερων μη εισηγμένων ΔΕΚΟ του Υπερταμείου, στην κατεύθυνση που κινήθηκε η ΔΕΗ. Έχοντας ως πρότυπο την περίπτωση του Γιώργου Στάσση, το οικονομικό επιτελείο θέλει να διευκολύνει τη στελέχωση της διοίκησης από τον ιδιωτικό τομέα.

Οι αλλαγές που θα φέρει το νομοσχέδιο αφορούν τον όμιλο ΟΑΣΑ των Συγκοινωνιών Αθηνών και τις θυγατρικές για τις οδικές συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και τις σταθερές συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ), τα ΕΛΤΑ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, τη ΒΙΠΕ ΕΤΒΑ, τη HELLEXPO ΔΕΘ, τους Οργανισμούς Κεντρικών Αγορών Αθήνα και Θεσσαλονίκης, τις Ελληνικές Αλυκές, τη Διώρυγα Κορίνθου και το ειδικό Ταμείο Φαιστός Ventures, που δημιουργήθηκε με τα χρήματα που πήρε το Δημόσιο, από την εκχώρηση των αδειών τηλεφωνίας 5η Γενιάς (5G).

Οι εταιρίες συγκοινωνιών της πρωτεύουσας θα αποτελέσουν ειδικά κεφάλαια του νομοσχεδίου θα αποτελέσουν δύο συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπου εντοπίζονται σημαντικότερα προβλήματα: Τις συγκοινωνίες της Αθήνας (ΟΑΣΑ) που πάσχουν από έλλειψη προσωπικού και μέσων, και τα ζημιογόνα ΕΛΤΑ. Στόχος είναι τα ταχυδρομεία να γίνουν κερδοφόρα το 2025 κι αυτό θα επιδιωχθεί μέσω στρατηγικής συμμαχίας με τον ιδιωτικό τομέα.

Ο ΟΑΣΑ θα κληθεί να κοστολογήσει όλες τις δραστηριότητές του και να τις αναδιατάξει, εκχωρώντας ενδεχομένως κάποιες λειτουργίες σε ιδιώτες (π.χ. έλεγχο εισιτηρίων). Θα επιχειρηθεί να αποφευχθούν οι ανατιμήσεις στα εισιτήρια, με τον εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας και προμηθειών, καθώς και την υιοθέτηση νέας γενιάς εισιτηρίων, πολλαπλών διαδρομών.

Τέλος θα επιχειρηθεί επανεκκίνηση και στη διαχείριση του χαρτοφυλακίου ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται το Υπερταμείο (ΕΤΑΔ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΤΒΑ, ΒΙΠΕ), ενδυναμώνοντας τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.

Η απόσυρση του Δημοσίου από επιχειρηματικές δραστηριότητες προς όφελος του ιδιωτικού τομέα και η μείωση της παρουσίας του στην οικονομία, είναι διαδικασία που κρατά δεκαετίες. Πριν την περίοδο των Μνημονίων και τη δημιουργία του Υπερταμείου, κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ προχώρησαν σε σειρά ιδιωτικοποιήσεων (ακριβώς όπως κυβερνήσεις και των δύο κομμάτων είχαν κάνει κρατικοποιήσεις).

Στο βιβλίο του Οι ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα: το τέλος ενός δρόμου; ο Κώστας Μητρόπουλος παρουσιάζει μια πλήρη θεώρηση των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, από το 1990 έως το 2019. Κινείται αναζητώντας απαντήσεις σε πέντε αλληλένδετα ερωτήματα: Εφαρμόστηκε συστηματικά η ιδιωτικοποίηση ως πολιτική εκείνη την περίοδο, ποιες ήταν οι δυνάμεις που την καθοδήγησαν, ποια εμπόδια υψώθηκαν για να σταματήσει η εφαρμογή της, διευκόλυνε τις μεταρρυθμίσεις και, τέλος, ενίσχυσε τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας; Αναζητά, δε, απαντήσεις σε σχέση με το κεντρικό ερώτημα: πού και το πώς θέτουμε τα όρια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού στην οικονομία.