Νομοθετείται η είσοδος του Ελευθέριος Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο

Τις θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών («Ελευθέριος Βενιζέλος») στο Χρηματιστήριο Αθηνών περιλαμβάνει νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, τροποποιώντας τη σύμβαση του 1995. Βάσει της συμφωνίας του Δημοσίου με τους ιδιώτες μετόχους του αεροδρομίου, που υπογράφηκε στις αρχές Δεκεμβρίου και τροποποιεί τη σύμβαση του 1995, καταργείται το μέγιστο όριο συμμετοχής ιδιωτών (45%). Το υπερταμείο θα διατηρήσει το 25% των μετοχών, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ θα διαθέσει το μερίδιό του (30%).

Ο μεγαλομέτοχος, το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο PSP Investments, μπορεί να προσθέσει στο 40% (+60 μετοχές) που ελέγχει ένα μερίδιο 10%, πλην όμως σε τιμή ανώτερη εκείνης που θα διαμορφωθεί κατά τη δημόσια εγγραφή. Στην περίπτωση αυτή θα αποκτήσει και τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, ενώ μέχρι σήμερα ασκεί το μάνατζμεντ βάσει ειδικής συμφωνίας με το Δημόσιο. Ο γενικός διευθυντής του «Ελ. Βενιζέλος» θα αναλάβει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου.
Μέσω του σημαντικότερου αεροδρομίου της χώρας διακινήθηκαν 28 εκατ. επιβάτες, ενώ στο 9μηνο ο τζίρος του αυξήθηκε κατά 30% και τα καθαρά κέρδη του κατά 43%. Η εισαγωγή στο Χ.Α. αναμένεται τον Φεβρουάριο. Με το ίδιο νομοσχέδιο κυρώνεται η συμφωνία, με την οποία η Aegean επαναγοράζει τα 10,4 εκατ. μετοχές που απέκτησε το Δημόσιο έναντι της κρατικής ενίσχυσης των 120 εκατ. ευρώ την περίοδο της πανδημίας.

Από το «Ελ. Βενιζέλος» ο προϋπολογισμός εκτιμά ότι το Δημόσιο θα εισπράξει 700-800 εκατ. ευρώ. Συνολικά το 2024 τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις θα προσεγγίσουν τα 6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα περισσότερα θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις Εγνατίας (1,35 δισ. ευρώ) και Αττικής Οδού (2,37 δισ. ευρώ). Στο πρόγραμμα προβλέπεται επίσης η πώληση των λιμανιών Ηρακλείου (80 εκατ. ευρώ) και Βόλου (51 εκατ. ευρώ).

Τη μακρά πορεία των ιδιωτικοποιήσεων στην Ελλάδα, κατά τις τρεις προηγούμενες δεκαετίες,
πραγματεύεται το βιβλίο του Κώστα Μητρόπουλου «Οι ιδιωτικοποιήσεις στην Ελλάδα: Το τέλος ενός δρόμου;»,
το οποίο μόλις εκδόθηκε και κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Κέρκυρα-economia Publishing στα ελληνικά και στα αγγλικά.
Μεταξύ άλλων επιχειρεί να εντοπίσει τις δυνάμεις που καθοδήγησαν
τη διαδικασία και τα εμπόδια που αυτή αντιμετώπισε,
καθώς και το αποτύπωμα που άφησε στην ελληνική οικονομία.