Advertisement

Λιανεμπόριο: Στοιχεία για το παρόν, ματιές στο μέλλον

Μια επισκόπηση των προοπτικών του λιανεμπορίου, στην περίοδο της διπλής μετάβασης, ψηφιακής και ‘πράσινης’, επιχείρησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας στο συνέδριο Future of Retail 2024, που διοργανώθηκε 5 και 6 Απριλίου, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Με παράλληλες εκδηλώσεις, επιχειρήθηκαν να καλυφθούν διαφορετικές πλευρές του αφηγήματος για το μέλλον του λιανεμπορίου: Κεντρικές ομιλίες στο Αμφιθεάτρο Μιλτιάδη Έβερτ, τα στοχευμένα σεμινάρια στο Innovathens, και παρουσιάσεις καινοτόμων εφαρμογών νεοφυών επιχειρήσεων στο Innovation Lab. Μεγάλη υπήρξε η συμμετοχή, με ισχυρή την παρουσία του ξένου στοιχείου.

Εκ των κεντρικών ομιλητών ήταν ο πρόεδρος της China Chain Store Association, Κέβιν Πενγκ, ο οποίος μάλιστα πέταξε για Αθήνα από Κίνα σε same-day trip. Μίλησε για την ταχύτατη επέκταση του e-commerce, ακόμη και πριν την εμπειρία του Covid, που οδήγησε να θεωρείται δεδομένο το merger του on-line και του off-line. Μετά την πανδημία, κυριαρχούν το «quick e-commerce» και το διασυνοριακό e-commerce (TEMU, TikTok).

Η Τεχνητή Νοημοσύνη ενσωματώνεται επίσης με επιταχυνόμενους ρυθμούς . Συγκρίνοντας όμως Κίνα και ΗΠΑ διαπιστώνει κανείς ότι στην Κίνα η έμφαση είναι στην βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, ενώ στις ΗΠΑ στη μείωση του κόστους και τη διεύρυνση των περιθωρίων κέρδους. Επίσης, στις ΗΠΑ η χρήση ΑΙ στο εμπόριο προέκυψε οργανικά, μέσα από τις μεγάλες ψηφιακές εταιρείες, ενώ στην Κίνα εξωγενώς, με ανάπτυξη από εξειδικευμένους φορείς και «μπόλιασμα» στο κυρίως σώμα του εμπορίου.

Μεγέθη και δυναμικές

Ο τζίρος στο λιανεμπόριο πέρσι ξεπέρασε τα 51 δισ. ευρώ. Ποσό υπερδιπλάσιο της τουριστικής δαπάνης (20,5 δισ.ευρώ), αν και πρέπει να σημειωθεί ότι τουλάχιστον το ένα τρίτο του εμπορικού συστήματος έχει άμεση σχέση με τον τουρισμό. Στο λιανεμπόριο δραστηριοποιείται ένας στους τέσσερις εργοδότες και απασχολείται ένας στους έξι εργαζόμενους, σε μια αντιστοιχία 6 μισθωτοί ανά εργοδότη. Ο κλάδος σταδιακά εντάσσεται στο ευρύτερο οικοσύστημα της βιομηχανίας.

Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν από τα στελέχη του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ Χαράλαμπου Αράχωβα, Μανόλης Μανιούδη, Ελισάβετ Σαλπέα και Μιλένας Παναγιωτοπούλου, υπό τον συντονισμό της διευθύντριας του ινστιτούτου, Βάλιας Αρανίτου. Η συζήτηση που ακολούθησε ανέδειξε την πρόκληση να συνδυαστεί η μετακίνηση προς ηλεκτρονικές αγορές με το ‘βίωμα’ του μαγαζιού. Ως μείζον ζήτημα προέκυψε, δε, η εύρεση επαρκούς χρηματοδότησης (ειδικά υπό το πρίσμα των επενδύσεων που απαιτεί η ψηφιακή μετάβαση), καθώς σε μεγάλο βαθμό απασχολούνται ίδια (συχνά οικογενειακά) κεφάλαια και υπάρχει δυσκολία πρόσβασης στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Μια πολύπλευρη προσέγγιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζει σήμερα το λιανεμπόριο, παρουσιάζει και ο συλλογικός τόμος Retailing, που έχει επιμεληθεί η Βάλια Αρανίτου και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΚΕΡΚΥΡΑ–economia PUBLISHING. Επενδύοντας στη διεπιστημονικότητα, συνδέονται ιστορικά στοιχεία για το λιανικό εμπόριο με τις οικονομικές, τεχνολογικές και τις ευρύτερες κοινωνικές προκλήσεις.