Νέος οικονομικός πατριωτισμός

 

Οικονομική Επιθεώρηση, Μάιος 2017, τ.958
Ελληνικά Προϊόντα

Στήριξη της εγχώριας παραγωγής ο στόχος της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΑΣ. Μιλούν οι Άγις Πιστιόλας και Αλέξανδρος Κουρής

Τιμή εναντίον ελληνικότητας σημειώσατε ένα! Παρότι όλοι σχεδόν οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τη σημασία που έχει για την εθνική οικονομία η στήριξη των Ελλήνων παραγωγών, εντούτοις υπάρχει ακόμη πολύ δρόμος για να πεισθούν να κάνουν την… υπέρβαση και να βάλουν στο καλάθι τους περισσότερα ελληνικά προϊόντα, αποτινάσσοντας την «ξενομανία» που κυριάρχησε στα χρόνια της ευημερίας (αν και επίπλαστης, όπως αποδείχθηκε αργότερα με το ξέσπασμα της κρίσης και τις συνέπειές της).

Οι νέες καταναλωτικές τάσεις αποτυπώθηκαν ξεκάθαρα και στην πρόσφατη έρευνα της Kάπα Research, που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση του ΡΕΥΜΑτος (Ριζοσπαστική Ευρωπαϊκή Μεταρρύθμιση και Ανασυγκρότηση), σύμφωνα με την οποία ένας στους δύο καταναλωτές (ποσοστό 49,5%) αγοράζουν με βάση την τιμή και μόλις ένας στους πέντε (ποσοστό 20%) με βάση το εάν είναι ελληνικό. Ειδικά στις κατηγορίες της ένδυσης/υπόδησης και στα είδη προσωπικής υγιεινής, η τιμή έχει το πάνω χέρι, με μόλις έναν στους δέκα να ενδιαφέρεται για τη χώρα προέλευσης.

Καλύτερη είναι η κατάσταση στα τρόφιμα, όπου η αγοραστική συμπεριφορά είναι εντελώς διαφορετική και το «κίνημα» υπέρ των ελληνικών προϊόντων φαίνεται να κερδίζει το στοίχημα… Με βάση την έρευνα της Kάπα Research που εξασφάλισε η Οικονομική, η χώρα/περιοχή παραγωγής παίζει τον πρώτο ρόλο στην επιλογή ενός προϊόντος (τρεις στους δέκα) και έπονται η τιμή (28,5%) και οι προσφορές/εκπτώσεις (24%). Μάλιστα, πάνω από τους μισούς θέλουν το προϊόν να παράγεται στην Ελλάδα, άσχετα από την εθνικότητα της εταιρείας που το παράγει.

Ο ρόλος των προσφορών και η πίεση των σούπερ μάρκετ
Γιατί οι Έλληνες παραγωγοί τροφίμων είναι σε καλύτερη μοίρα; Τι κάνουν καλύτερα σε σχέση με τους υπόλοιπους; Όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, αυτό οφείλεται στο καλό όνομα που έχουν τα ελληνικά τρόφιμα, τα οποία θεωρούνται ανώτερα σε ποιότητα και γεύση από τα ξένα, στην έντονη διαφημιστική προβολή, αλλά και στις γενναίες προωθητικές ενέργειες και προσφορές που έχουν κάνει όλες οι μεγάλες βιομηχανίες της χώρας τα τελευταία χρόνια – και συνεχίζουν να κάνουν. Το value for money, δηλαδή η σχέση ποιότητας και τιμής, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, «είναι πολύ ανταγωνιστικό στα τρόφιμα και δεν χρειάζεται να κοιτάξουν εναλλακτικές λύσεις». Όλοι οι παραγωγοί –λιγότερο ή περισσότερο, ανάλογα με τις δυνατότητές τους ο καθένας– προσπαθούν να δίνουν καλύτερες τιμές, παρότι τα περιθώρια που υπάρχουν έχουν στενέψει ασφυκτικά, αφού τα έξοδα λειτουργίας και το κόστος παραγωγής συνεχώς αυξάνονται. Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες αντιλαμβανόμενες την ανάγκη του κόσμου για καλύτερες τιμές πιέζουν τη βιομηχανία για μεγαλύτερες παροχές και εκπτώσεις.

Ζητείται «οικονομικός πατριωτισμός»
Παρά τα θετικά μηνύματα από τον χώρο των τροφίμων, συνολικά οι Έλληνες παραγωγοί έχουν να διανύσουν μεγάλη απόσταση έως ότου φθάσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι προσπάθειες που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, από εκπροσώπους από τον χώρο της πολιτικής, της οικονομίας αλλά και της κοινωνίας των πολιτών, ατόνησαν παρά το ενθουσιώδες ξεκίνημά τους. Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν πως πρέπει να γίνουν περισσότερα για τη στήριξη της εγχώριας παραγωγής προκειμένου να αναθερμανθεί και να δυναμώσει το κίνημα υπέρ των ελληνικών προϊόντων. «Έχουμε ανάγκη από έναν νέο οικονομικό πατριωτισμό, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράξενο σε πολλούς. Το έχει πρώτα απ’ όλα ανάγκη η χώρα και μετά οι ελληνικές επιχειρήσεις» σημειώνει ο Άγις Πιστιόλας, διευθυντής marketing και εξαγωγών της βιομηχανίας τροφίμων Agrinο και εκ των εμπνευστών της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑΔΙΚΑ ΜΑΣ. Σε ανάλογο μήκος κύματος και ο Αλέξανδρος Κουρής της μικροζυθοποιίας Νήσος, σύμφωνα με τον οποίο η στροφή στα ελληνικά προϊόντα είναι μονόδρομος, ειδικά τώρα που η χώρα δίνει μάχη να ξεφύγει από το τέλμα και να οικοδομήσει ένα νέο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης. «Η Ελλάδα δεν έχει μέλλον εάν συνεχίσει να εξαρτάται από τις εισαγωγές και οι ελληνικές βιομηχανίες αποτελούν μειοψηφία μέσα στην ίδια τους τη χώρα» προειδοποιεί και προσθέτει πως δεν μπορεί να υπάρχουν ξένες εταιρείες με διψήφια μερίδια στην αγορά που δεν έχουν καν γραφεία εδώ. Πρέπει, όπως λέει ο ίδιος, οι πολίτες να αντιληφθούν ότι «σήμερα η κατανάλωση δημιουργεί ανάπτυξη στην Κίνα, στη Γερμανία και οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, εκτός από την Ελλάδα». Η χώρα, σύμφωνα με τον Αλ. Κουρή, έχει δύο επιλογές: «Ή θα αλλάξει το παραγωγικό της μοντέλο, σε ένα μοντέλο που θα βασίζεται στην παραγωγή αξίας, προκειμένου να ανεβάσει το βιοτικό της επίπεδο ή θα οδηγείται σε διαρκή φτωχοποίηση». Την ίδια αγωνία συμμερίζεται και ο αντιπρόεδρος της Λουξ Μαρλαφέκας, Πλάτωνας Μαρλαφέκας, ο οποίος τονίζει ότι η αναστροφή της καθοδικής πορείας και η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας ξεκινά από τις ίδιες τις ελληνικές επιχειρήσεις.

 

Αγαπητοί αναγνώστες της Οικονομικής

 

Εγγραφείτε τώρα για απεριόριστη πρόσβαση στην Οικονομική Επιθεώρηση

ή

Αγοράστε το τεύχος Μαίου 2017