Φόβοι σχετικά με την ενεργειακή επάρκεια και την επιτάχυνση των ανατιμήσεων ωθούν την κυβέρνηση σε νέα ενεργειακή στρατηγική, με έμφαση στην ασφάλεια εφοδιασμού

Οικονομική Επιθεώρηση, Σεπτέμβριος 2022, τ.1022

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

της Μαρίνας Πρωτονοταρίου

Με ανησυχία και πολλά ερωτηματικά για το πώς τελικά θα εξασφαλιστεί η επάρκεια ενέργειας τον χειμώνα 2022-2023, σε περίπτωση οριστικής ρήξης στις σχέσεις Ευρώπης-Ρωσίας, προχωρούν τα Σχέδια Προληπτικής Δράσης των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Ευρώπης, που προσπαθούν να εξασφαλίσουν ενεργειακή επάρκεια ακόμη και στο ενδεχόμενο διακοπής της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου.

Τόσο η δυσκολία στην εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας όσο και οι μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές ενέργειας αποτελούν πλέον μια νέα κανονικότητα που δημιουργεί εκρηκτικές συνθήκες για τα κόστη στα νοικοκυριά και μεγάλη ανησυχία συνολικά για την οικονομία, με τον κίνδυνο των μπλακάουτ ή των διακοπών ενέργειας στη βιομηχανία και τα νοικοκυριά να ελλοχεύει.

Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για έναν δύσκολο χειμώνα, η ΡΑΕ προτείνει μέτρα για τους προμηθευτές φυσικού αερίου και την ηλεκτροπαραγωγή, που δημιουργούν παραπάνω κόστη, αφού καλούνται να αποθηκεύσουν φυσικό αέριο σε υψηλές τιμές στην Ιταλία, ενώ και η ΔΕΗ κάνει στροφή 180 μοιρών στο πλάνο απολιγνιτοποίησης και προσπαθεί με κάθε τρόπο να επαναλειτουργήσει ορυχεία για να εξασφαλίσει λιγνιτική παραγωγή ενέργειας τουλάχιστον για δύο χρόνια. Όπως αποφασίστηκε, για το επόμενο δωδεκάμηνο οι διαθέσιμες λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ θα πρέπει να διπλασιάσουν την παραγωγή ρεύματος ώστε αυτή να ανέλθει στις 10 τεραβατώρες και να καλύπτει το 20% της εγχώριας κατανάλωσης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η εταιρεία αναμένεται να αναθεωρήσει το επιχειρηματικό της σχέδιο για στροφή στις ΑΠΕ και να παρουσιάσει το νέο της σχέδιο μέχρι το τέλος του έτους, το οποίο θα περιλαμβάνει και την επένδυση σε νέα μονάδα φυσικού αερίου.

Εξάλλου, πλέον ανασχεδιάζεται ολόκληρη η ενεργειακή στρατηγική της Ευρώπης και της Ελλάδας, με προτεραιότητα την ασφάλεια εφοδιασμού και την εξασφάλιση του απαραίτητου φυσικού αερίου για την ηλεκτροπαραγωγή, αφού η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία άλλαξε ριζικά τα δεδομένα και τις προοπτικές του ενεργειακού κλάδου.

Η στροφή στην πράσινη ενέργεια, αν και παραμένει ως στόχος, φαίνεται πως θα καθυστερήσει τουλάχιστον 2 χρόνια, καθώς η ενεργειακή ασφάλεια προέχει, και για να εξασφαλιστεί απαιτείται τόσο ο λιγνίτης όσο και το φυσικό αέριο. Τα «βρώμικα» καύσιμα επανέρχονται στο επίκεντρο και ο αγώνας δρόμου για την απομάκρυνση από αυτά μετατρέπεται σε αγώνα δρόμου για την εξασφάλιση των ποσοτήτων που απαιτούνται, με άξονα την αυτάρκεια ακόμη και στην περίπτωση διακοπής των ροών φυσικού αερίου από τη Ρωσία.

Οι μεγάλες επενδύσεις σε ενεργειακές υποδομές επίσης εντάσσονται πλέον στη νέα ενεργειακή στρατηγική, δίνοντας έμφαση σε έργα φυσικού αερίου, που αυξάνουν τη διασυνδεσιμότητα αλλά και τις δυνατότητες αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι οι υποδομές αυτές, που θα προσφέρουν νέες επιλογές εφοδιασμού, θα έχουν ολοκληρωθεί μετά από μία διετία, δημιουργώντας ένα κενό για τα επόμενα δύο χρόνια, κατά τα οποία οι έντονες διακυμάνσεις στις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και η ανησυχία για την επάρκεια θα είναι δεδομένες.

Επάρκεια με λιγνίτη και ντίζελ, αλλά πιθανές διακοπές

Η Ομάδα Διαχείρισης Κρίσεων της χώρας βασίζει το σχέδιο ενεργειακής επάρκειας στη λειτουργία των πέντε λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, αλλά και στην καινούργια λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα V, που αναμένεται να λειτουργήσει από το τελευταίο τρίμηνο του 2022· επίσης, στη μετατροπή των πέντε μονάδων φυσικού αερίου των ιδιωτών ΗΡΩΝ και Elpedison, και στο να λειτουργήσουν με πετρέλαιο οι δύο της ΔΕΗ που έχουν τη δυνατότητα μετατροπής καυσίμου, ώστε να επιτυγχάνεται η ασφαλής παροχή ηλεκτροδότησης στο σύστημα μεταφοράς. Επιπροσθέτως, καταβάλλεται προσπάθεια ώστε ο τερματικός σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα να είναι διαρκώς φουλαρισμένος… προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες σε φυσικό αέριο. Μεγαλύτερες εισαγωγές θα γίνουν και μέσω του αγωγού TAP.

Σε σχέση με το LNG, βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση είναι στο ενδεχόμενο διακοπής της παροχής ρωσικού αερίου να υπάρχει η αναγκαία προσφορά, σε μη απαγορευτική τιμή, καθώς η παγκόσμια παραγωγή LNG είναι λιγότερη σε σχέση με τη ζήτηση που διαμορφώνεται. Αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα, με βάση το ευρωπαϊκό σχέδιο επάρκειας αερίου, είναι υποχρεωμένη να καλύπτει με εξαγωγές και τις ανάγκες της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.

Ωστόσο, η ΡΑΕ διαπιστώνει την αδυναμία κάλυψης των αναγκών ηλεκτροδότησης ταυτόχρονα της χώρας μας και των γειτονικών της κρατών, που σήμερα εφοδιάζονται με φυσικό αέριο από τον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, αν η ρωσική Gazprom κλείσει τη στρόφιγγα του αγωγού Turk Stream προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Οι ασκήσεις προσομοίωσης που κάνει ο Ρυθμιστής μαζί με τους αρμόδιους φορείς για την αντιμετώπιση κινδύνων στον τομέα ηλεκτρισμού δείχνουν ότι σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο οι εξαγωγές ρεύματος και αερίου από την εγχώρια αγορά θα πρέπει να διακοπούν. Και πάλι όμως, αναφέρουν τα σενάρια της ομάδας διαχείρισης κινδύνων, η κατάσταση στην ηλεκτροδότηση των νοικοκυριών θα είναι οριακή. Βέβαια, όλα εξαρτώνται από το μέγεθος της μείωσης της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου, καθώς και τη χρονική διάρκεια.

Σύμφωνα με το Σχέδιο Ετοιμότητας Αντιμετώπισης Κινδύνων στον τομέα Ηλεκτρισμού, ο ΑΔΜΗΕ, προκειμένου σε ένα από τα παραπάνω απρόβλεπτα γεγονότα να αποφύγει την κατάρρευση και καταστροφή του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προχωρά σε σειρά ενεργειών.

Το σύστημα τίθεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και προβλέπεται ακόμη και η χειροκίνητη, σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, περικοπή φορτίων. Η διαδικασία αυτή ξεκινά π.χ. από τη διακοπή λειτουργίας των υδραντλητικών μονάδων, τη διακοπή εξαγωγών ηλεκτρικής ενέργειας, την ενεργοποίηση εφεδρειών, την εφαρμογή του μηχανισμού κατανάλωσης σε μειωμένες ώρες κατανάλωσης και ως τελευταίο μέτρο λαμβάνεται η διακοπή ηλεκτροδότησης σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

Μέτρα για την αποτροπή μπλακάουτ

Για την ασφάλεια εφοδιασμού, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε συνεννόηση με την κυβέρνηση προχωρούν στην ολοκλήρωση των Plan B για την αποτροπή ολικού μπλακάουτ στο ενεργειακό σύστημα της χώρας, στην περίπτωση που ο Πούτιν κλείσει τις στρόφιγγες αερίου.

Πιο συγκεκριμένα, η ΡΑΕ τελειώνει την οριστική έκδοση των κειμένων για το «Προληπτικό Σχέδιο Δράσης για την Ασφάλεια Εφοδιασμού της Ελλάδας με Φυσικό Αέριο» και για το «Σχέδιο Ετοιμότητας Αντιμετώπισης Κινδύνων στο Ηλεκτρικό Σύστημα».

Όπως συμπεραίνει το Σχέδιο της ΡΑΕ, οι υφιστάμενες υποδομές σε εθνικό επίπεδο δεν αρκούν για την ασφάλεια εφοδιασμού χωρίς να εφαρμοστούν μέτρα διαχείρισης ζήτησης.

Επίσης, αναγνωρίζοντας την ιδιαίτερα σημαντική και αυξανόμενη συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ισοζύγιο πρωτογενούς ενέργειας του τομέα ηλεκτροπαραγωγής, ενσωματώνει μέτρα που δίνουν έμφαση στον περιορισμό των επιπτώσεων και στην ηλεκτροπαραγωγή από πιθανές περικοπές στην τροφοδοσία μονάδων που λειτουργούν με φυσικό αέριο.

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της προστασίας των καταναλωτών σε περίπτωση εμφάνισης των παραπάνω διαταραχών στη ζήτηση ή/και την προμήθεια φυσικού αερίου, το Σχέδιο εξέτασε μέτρα (δράσεις) που σχετίζονται με τη βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αύξηση χρήσης των υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου και την ενίσχυση της διαθεσιμότητας ΥΦΑ σε περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας.

Σύμφωνα με το «Σχέδιο Δράσης για το Φυσικό Αέριο», η Ελλάδα είναι πολύ πιθανό στο ενδεχόμενο τρίμηνης διακοπής του ρωσικού καυσίμου από την 1η Ιανουαρίου μέχρι τις 31 Μαρτίου του 2023 να παρουσιάσει έλλειμμα αερίου ισχύος από 1,9 τεραβατώρες έως και 4,2 τεραβατώρες.

Τα μεγέθη αυτά ισοδυναμούν με το 9,5% και το 20% αντίστοιχα του ρεύματος που παράγεται με φυσικό αέριο. Με δεδομένο ότι για το 40% της ετήσιας ηλεκτροπαραγωγής (52 τεραβατώρες) χρησιμοποιείται το συγκεκριμένο ορυκτό καύσιμο, η ανάγκη της λήψης μέτρων για την περικοπή της κατανάλωσης φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας είναι αναπόφευκτη.

Με βάση το κείμενο του Ρυθμιστή, στο ενδεχόμενο διακοπής του ρωσικού αερίου από μερικές ώρες έως και τρεις μήνες η τροφοδοσία των καταναλωτών θα αντιμετωπίσει τις πιο δυσμενείς συνέπειες. Ακόμη και με την ενεργοποίηση όλων των μέτρων, όπως η λειτουργία όλων των λιγνιτικών μονάδων ρεύματος, η αύξηση των φορτίων LNG στον τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, η εναλλαγή καυσίμου μονάδων φυσικού αερίου σε ντίζελ κ.λπ. αλλά και οι διακοπές ρεύματος θα είναι αναπόφευκτες.

Οι στρατηγικές που προτείνονται

Οι δράσεις που εξετάστηκαν ήταν οι:

  • Στρατηγική 1: Μεγιστοποίηση Χρησιμοποίησης υφιστάμενων υποδομών ΦΑ: i) Δράση Δ1: Αύξηση δυναμικότητας αεριοποίησης Ρεβυθούσας, ii) Δράση Δ2: Προσθήκη πλωτής δεξαμενής LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας
  • Στρατηγική 2: Ενίσχυση Διαθεσιμότητας ΦΑ – αποθήκευση αερίου: i) Δράση Δ3: Θέσπιση υποχρέωσης διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου σε υπόγεια υποδομή αποθήκευσης άλλου κράτους-μέλους σε κατόχους άδειας προμήθειας σε τελικούς πελάτες, οι οποίοι εισήγαγαν φυσικό αέριο στο ΕΣΦΑ τα πέντε προηγούμενα έτη και είναι Χρήστες του ΕΣΦΑ (εμπορική αποθήκευση), ii) Δράση Δ4: Διατήρηση αποθέματος ασφαλείας φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα από μονάδες ΗΠ με καύσιμο ΦΑ χωρίς τη δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου
  • Στρατηγική 3: Ενίσχυση μέτρων για την αποτελεσματικότερη διαχείριση ΦΑ κατά την κρίση: i) Δράση Δ5: Αύξηση αποθεμάτων εναλλακτικού καυσίμου (diesel) σε μονάδες ΗΠ με καύσιμο ΦΑ και δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου, ii) Δράση Δ6: Μηχανισμός για την κατά προτεραιότητα λειτουργία των μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο στην αγορά του ηλεκτρισμού σε περίπτωση κρίσης ΦΑ Επιπέδου 3 Έκτακτης Ανάγκης και κατόπιν απόφασης ΟΔΚ για την ενεργοποίησή του, iii) Δράση Δ7: Εισαγωγή διατάξεων για τη συνετή χρήση και περιορισμό της άσκοπης κατανάλωσης ΦΑ κατά τη διάρκεια της κρίσης ΦΑ, iv) Δράση Δ8: Κατά προτεραιότητα παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες «Σημαντικές» Βιομηχανίες, v) Δράση Δ9: Ανάπτυξη εξειδικευμένου προϊόντος της αγοράς εξισορρόπησης για την εθελοντική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας
  • Στρατηγική 4: Βελτιστοποίηση Ρυθμιστικού Πλαισίου: i) Δράση Δ10: Θέσπιση ενιαίου τέλους ασφάλειας εφοδιασμού (ΤΑΕ), ii) Δράση Δ11: Ρύθμιση για την έκτακτη τροποποίηση του Προγραμματισμού Εκφορτώσεων ΥΦΑ.

Ενεργειακές υποδομές

Το Σχέδιο της ΡΑΕ παρουσιάζει έργα υποδομής που έχουν ενταχθεί στον πέμπτο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI List), καθώς και υπό εξέλιξη έργα που έχουν ενταχθεί ή των οποίων η ένταξη στο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ εξετάζεται.

Τα έργα αυτά αναμένεται να βελτιώσουν σημαντικά την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας σε μεσο/μακροπρόθεσμο ορίζοντα, δηλαδή από το 2023 και μετά.

Ο ρόλος των έργων υποδομής για την ενεργειακή ασφάλεια είναι καθοριστικός, καθώς διαμορφώνουν νέες δυνατότητες στις πηγές εφοδιασμού και εξασφαλίζουν την ενεργειακή αυτονομία. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται αγωγοί, αποθήκες φυσικού αερίου και πλωτοί σταθμοί αεριοποίησης LNG.

Σημειώνεται ότι το νοτιοανατολικό τμήμα της Ευρώπης (Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία και Ελλάδα) θεωρείται μία από τις πιο ευάλωτες περιοχές σε θέματα ασφάλειας εφοδιασμού με ΦΑ, καθώς η περιοχή είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό εξαρτώμενη από τον μεγαλύτερο πάροχο εφοδιασμού ΦΑ, τη Ρωσία. Οι εισαγόμενες ποσότητες ΦΑ από τη Ρωσία εισέρχονται στην περιοχή μέσω του διασυνοριακού σημείου StrandzhaMalkoclar μεταξύ Βουλγαρίας και Τουρκίας (EP1) και μέσω της διασύνδεσης στο Isaccea στα σύνορα μεταξύ Ρουμανίας και Μολδαβίας (EP2), καθώς και τα σημεία Bereg (EP3) στα σύνορα μεταξύ Ουγγαρίας και Ουκρανίας, Mosonmagyaróvár (EP4) μεταξύ Αυστρίας και Ουγγαρίας, Balassagyarmat (EP5) μεταξύ Ουγγαρίας και Σλοβακίας, Dravaszerdahely (EP6) μεταξύ Ουγγαρίας και Κροατίας, Kiskundorozsma (EP7) μεταξύ Ουγγαρίας και Σερβίας, Mediesu-Aurit (EP9) μεταξύ Ουκρανίας και Ρουμανίας.

  1. Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB)

Το Έργο του Ελληνοβουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια, κέντρο λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα ΦΑ Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow).

Οι μέτοχοι της ICGB AD είναι η βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ Α.Ε. και η ιταλική EDISON. Η δυναμικότητα του αγωγού είναι μέχρι 3 bcm/έτος και 5 bcm/έτος (2η φάση) από Ελλάδα προς Βουλγαρία, ενώ στη 2η φάση θα είναι εφικτή και η φυσική αντίστροφη ροή, εφόσον κατασκευαστεί συμπιεστής στην κατεύθυνση Ελλάδα-Βουλγαρία. Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας τοποθετείται από τον Οκτώβριο του 2022.

  1. Σταθμός Συμπίεσης στους Κήπους

Στόχος του έργου είναι η αύξηση της πίεσης στο σημείο εισόδου Κήποι ώστε να αυξηθεί η τρέχουσα τεχνική δυναμικότητας των 4,3 εκατ. Nm3/d εισαγωγής ΦΑ από την Τουρκία. Επίσης, θα εξασφαλίσει φυσική αντίστροφη ροή στο σημείο Διασύνδεσης Σιδηροκάστρου πάνω από την τρέχουσα τεχνική δυναμικότητα των 5,7 εκατ. Nm3/d (σε συνδυασμό με το έργο Σταθμός Συμπίεσης Αμπελιά) και θα επιτρέψει τη ροή αερίου στο ΕΣΦΑ από την υπόγεια αποθήκη στη Καβάλα ή το FSRU στην Αλεξανδρούπολη. Στο υπό έγκριση ΠΑ του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2022-2031 προτείνεται ως καταλληλότερη θέση εγκατάστασης του σταθμού συμπίεσης η περιοχή της Κομοτηνής αντί αυτής των Κήπων, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες μεταβολές στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, όπως:

  • Οι απαιτήσεις του Αγωγού IGB για ελάχιστη πίεση παράδοσης 60 barg, με προοπτική να αυξηθεί αυτή στα 70 barg στη δεύτερη φάση ανάπτυξης του αγωγού
  • Οι αυξημένες ανάγκες δυναμικότητας στο νέο σημείο εισόδου του ΤΑΡ
  • Το χαμηλό εμπορικό ενδιαφέρον και οι κατά πολύ μειωμένες ποσότητες εισαγωγής φυσικού αερίου στο σημείο εισόδου Κήποι
  • Το νέο σημείο εισόδου Αλεξανδρούπολη.
  1. Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά

Η δυναμικότητα του συμπιεστή προκαταρκτικά εκτιμάται σε 12,5 MW ISO, με δυνατότητα για επέκταση μέχρι τα 17 MW. Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας τοποθετείται τον Ιούλιο του 2023 και η ημερομηνία ένταξης στο σύστημα τον Οκτώβριο του 2023. Σκοπός του έργου είναι να εξασφαλίσει την υδραυλική επάρκεια του ΕΣΜΦΑ δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων ΦΑ από τον Βορρά προς τον Νότο με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού ΤΑΡ και τη διασύνδεσή του με το ΕΣΜΦΑ στη Νέα Μεσημβρία. Ημερομηνία έναρξης λειτουργίας είναι ο Μάρτιος του 2023 και η ημερομηνία ένταξης στο σύστημα ο Ιούνιος του 2023.

  1. Υπόγεια Αποθήκη Καβάλας

Το έργο συνίσταται στη μετατροπή του υπό εξάντληση υποθαλάσσιου κοιτάσματος ΦΑ στην περιοχή της Νότιας Καβάλας στην πρώτη Υπόγεια Αποθήκη ΦΑ (UGS) της χώρας. Η Υπόγεια Αποθήκη της Νοτίου Καβάλας αποτελεί ενεργειακή υποδομή στρατηγικής σημασίας, καθώς αναμένεται να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια της αγοράς ΦΑ (ασφάλεια εφοδιασμού) σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και να συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση του ενεργειακού κόστους και στη βελτιστοποίηση της λειτουργίας του συστήματος (εξισορρόπηση φορτίου, gas hub). Η χωρητικότητα της υπόγειας αποθήκης εκτιμάται περίπου στο 1 bcm. Ακόμη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αναφορικά με την ανάδειξη αναδόχου για την παραχώρηση, χρήση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του υπόγειου φυσικού χώρου του κοιτάσματος ως χώρου αποθήκευσης ΦΑ.

  1. ΥΦΑ Βορείου Ελλάδας – ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης

Το έργο του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης ΥΦΑ (FSRU) χωρητικότητας 153.500 m3 ΥΦΑ και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού, μέσω του οποίου το ΦΑ θα προωθείται στο ΕΣΦΑ και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές. Σήμερα το έργο βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης της αδειοδοτικής διαδικασίας μέχρι το στάδιο Άδειας Εγκατάστασης-Ολοκλήρωση Μελέτης Βασικού Σχεδιασμού (FEED), με στόχο την εκκίνηση της επένδυσης το 2023.

  1. ΥΦΑ Κορίνθου – ΑΣΦΑ Διώρυγα GAS

Το έργο του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Κορίνθου αποτελείται από μία υπεράκτια πλωτή μονάδα παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Floating storage and Regasification Unit – FSRU) χωρητικότητας 135.000-170.000 m3 ΥΦΑ και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου αγωγού 20΄΄ μήκους 500 μ. περίπου και χερσαίου αγωγού μήκους 1.650 μ περίπου, μέσω του οποίου το ΦΑ προωθείται στο ΕΣΦΑ και από εκεί προς τους τελικούς καταναλωτές. Πιο συγκεκριμένα, αποτελείται από:

  • Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU)
  • 4 δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης 130.000-180.000 m3
  • Μονάδα αεριοποίησης δυναμικότητας 300-500 m3 ΥΦΑ /ώρα
  • Αγωγούς σύνδεσης ΦΑ για τη διοχέτευση του καυσίμου στο ΕΣΦΑ μέσω νέου μετρητικού σταθμού
  • Το έργο, λόγω της χωροθέτησής του στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, θα δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής ποσοτήτων ΦΑ στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, όπου και υπάρχει σημαντική κατανάλωση ΦΑ
  1. Διασυνδετήριος Αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline (East Med)

Η κατασκευή του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed) έχει ως στόχο την απευθείας μεταφορά ΦΑ από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας. Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Με μήκος 1.900 χλμ. και δυναμικότητα 10-16 bcm/έτος, αποτελεί πλέον ένα έργο ιδιαίτερης σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης.

Εξοικονόμηση ενέργειας

Η κυβέρνηση αναμένεται από το φθινόπωρο να ενεργοποιήσει προληπτικά μέτρα που θα οδηγήσουν στην εξοικονόμηση ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας στον δημόσιο τομέα. Μέτρα από τη ρύθμιση του θερμοστάτη στα κλιματιστικά και στα καλοριφέρ μέχρι και το σβήσιμο νωρίτερα μέρους του δημόσιου φωτισμού έχουν ζητηθεί από δήμους και υπουργεία.

Εξάλλου, μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Αερίου θα πρέπει να κοινοποιήσουν στη ΡΑΕ τα σχέδιά τους για τη διενέργεια εκστρατείας ενημέρωσης των καταναλωτών που θα αφορά τον περιορισμό κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά την περίοδο της κρίσης ενεργειακής ασφάλειας. Πρόκειται για οδηγούς συνετής χρήσης και περιορισμού κατανάλωσης φυσικού αερίου που θα απευθύνονται στους καταναλωτές, νοικοκυριά, γραφεία, επιχειρήσεις, δημόσια κτήρια.